ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

1. ΓΕΝΙΚΑ

Ο υπολογιστής και ο προγραμματισμός , εμφανίστηκαν στη ζωή μου μετά το 1986 , την περίοδο την οποία ήμουνα ήδη σπουδαστής στα ΤΕΙ , στο τμήμα Τοπογραφίας .

Ήταν η αρχή και έμαθα λίγα αλλά βασικά πράμματα , με γλώσσα προγραμματισμού τη BASIC . Θυμάμαι , το πρώτο πρόγραμμα το οποίο μας είχε διδάξει ο καθηγητής :

" Δίνω δέκα αριθμούς τους οποίους θα προσθέτει ο αλγόριθμος "

Αλγόριθμος σημαίνει προγραμματιστική διαδικασία για την εξαγωγή ενός αποτελέσματος . Με BASIC ξεκίνησα και εκεί το άφησα . Βέβαια καθώς σπούδαζα , άκουγα και για άλλες γλώσσες όπως : FORTRAN , PASCAL . Και φθάσαμε σήμερα , να έχουμε γεμίσει από γλώσσες προγραμματισμού .

Όταν αγόρασα για πρώτη φορά υπολογιστή , η πρώτη μου δουλειά ήταν να ανακαλύψω και να μάθω προγραμματιστικά μονοπάτια . Έψαχνα για τη BASIC , αλλά δεν μπορούσα να τη βρω . Λυπήθηκα πολύ που έπρεπε να την ξεχάσω !!!

Αναρωτήθηκα : πώς θα προγραμματίζω ; Εγώ πήρα το μηχάνημα για αυτό το σκοπό . Απο δω από κει , μαθαίνω για τις κρυφές δυνατότητες του υπολογιστή . Μαθαίνω για τη JAVASCRIPT . Δωρεάν , παντοδύναμη γλώσσα χωρίς πολλές φασαρίες , η οποία τρέχει στον περιηγητή που χρησιμοποιώ . Αυτό ήταν...Η χαρά επανήλθε στη θέση της !!!

2. ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΝΟ

Στην τοπογραφία , της οποίας η βάση είναι τα μαθηματικά και η γεωμετρία , έχουν δημιουργηθεί κανόνες ( τύποι ) , για την επίλυση των θεμάτων της π.χ. εμπροσθοτομίας , οπισθοτομίας , τα θεμελιώδη προβλήματα κ.ά. Όλα τα προβλήματα , έχουν τα εξής χαρακτηριστικά :

ΔΕΔΟΜΕΝΑ - ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ

ΤΥΠΟΛΟΓΙΟ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ

3. ΠΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Σε κάθε πρόγραμμα μου , τα βασικά μέρη είναι δύο :

ΠΙΝΑΚΑΣ

ΚΩΔΙΚΑΣ ( SCRIPT )

Ο ΠΙΝΑΚΑΣ είναι η αρχή . Το αποκαλώ " αρχιτεκτονικό " μέρος του προγράμματος μου . Περιλαμβάνει ονομασίες , πλαίσια και πλήκτρα . Φυσικά όταν ολοκληρώσω τον πίνακα , το πρόγραμμα δε θα λειτουργεί . Δεδομένα και ζητούμενα με καθοδηγούν στην κατασκευή του κώδικα .

Ο ΚΩΔΙΚΑΣ αποτελεί τη δεύτερη και πιο σημαντική φάση . Είναι η " καρδιά " του προγράμματος . Εδώ μπαίνουν οι κατάλληλες εντολές για να εκκινηθεί ο πίνακας . 'Οσο πιο καλές οι προγραμματιστικές γνώσεις , τόσο πιο εύκολα και γρήγορα θα λειτουργήσει το project . Το τυπολόγιο με καθοδηγεί στην κατασκευή του .

4. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ

ΟΡΙΣΜΟΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ
ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΛΑΙΣΙΩΝ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
ΤΑΙΡΙΑΣΜΑ ΤΥΠΩΝ - ΓΛΩΣΣΑΣ

Οι μεταβλητές είναι το Α και το Ω ενός προγράμματος . Πιο σημαντικά είναι τα σχόλια , τα οποία γράφω δίπλα σε κάποια σειρά . Με βοηθάνε , στο να ξέρω το ρόλο της κάθε μεταβλητής και να μη μπερδεύομαι π.χ. :

var d3 // μεταβλητή που δηλώνει το ΔΧ

Επειδή στα προγράμματα των Τοπογραφικών Θεμάτων , ο χρήστης εισαγάγει δεδομένα , θα πρέπει να περιορίσω την πιθανότητα εμφάνισης σφαλμάτων . Τα προγράμματά μου ειδοποιούν το χρήστη , να ελέγξει τα δεδομένα του , σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά .

Όσο πιο απλό είναι ένα πρόγραμμα , τόσο πιο εύκολα τρέχει . Πρέπει να αποφεύγονται οι πολύπλοκες εντολές , για να δίνονται τα αποτελέσματα πιο γρήγορα .

Η κάθε γλώσσα έχει τους δικούς της συμβολισμούς και κανόνες . Θα πρέπει το τυπολόγιο , το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για την επίλυση ενός τοπογραφικού προβλήματος , να ταιριάξει με την προγραμματιστική γλώσσα π.χ. Σε ένα τοπογραφικό πρόβλημα θέλω να υπολογίσω τη γωνία σε βαθμούς . Θα πρέπει τα ακτίνια που υπολογίζει το πρόγραμμά μου , να τα μετατρέψω σε βαθμούς ή η απόλυτη τιμή ενός αριθμού , θα τη γράψω με συγκεκριμένο τρόπο :

Math.abs( x )

5. ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο προγραμματισμός έχει τα καλά του , έχει και τα κακά του . Η μαγεία είναι ότι μπορεί να κάνει τα πάντα . Σε πράξεις οι οποίες επαναλαμβάνονται , οι απαντήσεις αυτοματοποιούνται .

Στον εργασιακό χώρο , από τη μία αυξάνει την ανταγωνιστηκότητα μεταξύ των υπαλλήλων , από την άλλη μειώνει τις θέσεις εργασίας . Για παράδειγμα , τα ταχύμετρα με ενσωματωμένο επεξεργαστή και λέϊζερ . Ένα άτομο μπορεί να κάνει την αποτύπωση μιας περιοχής . Ενώ τα παλιά χρόνια , χρειαζόντουσαν τέσσερα άτομα !!!

Παρόλα ταύτα , ο σχεδιασμός των προγραμμάτων , είναι ένα πολύ ωραίο και ενδιαφέρον αντικείμενο . Ψάχνω και προσπαθώ να εκμεταλλευτώ τις πολλές δυνατότητες της γλώσσας . Επιλέγω την καλύτερη δυνατή εντολή . Πρέπει το πρόγραμμά μου , να προβλέπει όλα τα ενδεχόμενα και να πράττει ανάλογα . Να λειτουργεί σα να είναι άνθρωπος .