ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΑΠΟΦΥΓΗ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΕΜΠΟΔΙΟ

1. ΓΕΝΙΚΑ

Η κύρια αιτία των οδικών ατυχημάτων ή δυστυχημάτων , είναι η υπερβολική ταχύτητα . Η σωστή οδήγηση θέλει πολλά πράμματα όπως , οδηγούς με πολύ καλά αντανακλαστικά , άψογα συντηρημένα οχήματα , πολύ καλούς δρόμους κ.ά.

Στην άκρη της οδού , υπάρχει πινακίδα η οποία αναγράφει το όριο ταχύτητας . Δεν έχει γραφτεί τυχαία ή με σκοπό η αστυνομία να μοιράζει κλήσεις . Το δοθέν όριο στηρίζεται σε μελέτη , η οποία έχει πραγματοποιηθεί από αρμόδιους μηχανικούς , με σκοπό την ασφαλή οδήγηση .

Ένας από τους κινδύνους κατά την οδήγηση σε ευθεία , είναι η πρόσκρουση πάνω σε εμπόδιο . Θα αναφέρω τρία παραδείγματα με εμπόδια , τα οποία μπορεί να συναντήσει ο κάθε οδηγός :

Μεγάλο και βαρύ αντικείμενο στο δρόμο .
Προπορευόμενο αυτοκίνητο το οποίο κινείται πολύ αργά .
'Οχημα σταματημένο σε φανάρι .

Ένα όχημα σταματημένο σε φανάρι στην ουσία δεν είναι εμπόδιο . Είναι σωστά σταματημένο . Απλά , όταν οδηγάει αφηρημένα ο οδηγός του πίσω οχήματος και βλέπει ξαφνικά μπροστά του ένα αυτοκίνητο , για αυτόν είναι στην ουσία ένα εμπόδιο . 'Aρα , πρέπει να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για να σταματήσει το όχημα έγκαιρα και να αποφευχθεί η πρόσκρουση .

2. ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ

Το κινούμενο όχημα θα διανύσει μέχρι το εμπόδιο , μια απόσταση Α ( σχήμα ) . Μπορούμε να χωρίσουμε αυτή την απόσταση , σε 3 τμήματα : τα Α1 , Α2 και Α3 . Θα δούμε τι σημαίνει το καθένα απ' αυτά .

Απόσταση Α1 : Είναι η απόσταση ετοιμότητας . Ο οδηγός αντιλαμβάνεται μέσα σε 1'' εώς 2.5 '' την ύπαρξη εμποδίου . Μέσα σ' αυτόν το χρόνο , θα κάνει κάποια μέτρα στο οδόστρωμα . Η απόσταση που θα διανύσει , βρίσκεται από τον τύπο :

A1 = τ * χ
( A1 = απόσταση , τ = ταχύτητα , χ = χρόνος )

'Oσο περισσότερη είναι η ταχύτητα του οχήματος , τόσο μεγαλύτερο είναι το αρχικό μήκος Α1 , το οποίο θα διανύσει μέσα σε 1 εώς 2.5 δευτερόλεπτα . Και όσο μεγαλύτερο το μήκος Α1 , τόσο δυσκολεύει η κατάσταση .

Απόσταση Α2 : Είναι η απόσταση φρεναρίσματος ( πεδήσεως ) . Η κατάσταση του οδοστρώματος και τα ελαστικά του αυτοκινήτου ( συντελεστής τριβής φ ) , παίζουν σημαντικό ρόλο κατά την πέδηση . Ο συντελεστής τριβής φ κυμαίνεται από 0.27 εώς 0.36 , με τη μικρότερη τιμή να αντιστοιχεί στην υψηλότερη ταχύτητα μελέτης .

Θεωρούμε ότι το όχημα είναι καλά συντηρημένο . Έτσι , η απόσταση πεδήσεως θα υπολογιστεί με κριτήρια την ταχύτητα και τον συντελεστή τριβής φ από τον τύπο :

A2 = τ ² / 25.6 * φ
( A2 = απόσταση , τ = ταχύτητα , φ = συντελεστής τριβής )

Απόσταση Α3 : Είναι η απόσταση από το σημείο στο οποίο θα σταματήσει το όχημα , μέχρι το εμπόδιο . Ονομάζεται απόσταση ασφαλείας και πρέπει να κυμαίνεται από μεγαλύτερο του μηδενός εώς μερικά μέτρα .

3. ΠΙΝΑΚΑΣ

τ ( χλμ / ώρα ) ΑΠΟΣΤΑΣΗ A
50 60
60 80
80 110
90 150
100 170
110 180
120 200
130 230

4. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Με βάση τον πίνακα , ένας δρόμος με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ / ώρα , τι σημαίνει ;

Aν ο οδηγός πηγαίνει με ταχύτητα 120 χλμ / ώρα , θα πρέπει να έχει σε όλο το μήκος της οδού που ισχύει το όριο , ελεύθερη απόσταση 200 μέτρων από τυχόν εμπόδιο , το οποίο θα βρεθεί μπροστά του .

Ο δρόμος θα πρέπει να εξασφαλίζει αυτήν την κατάσταση , σε όλα τα σημεία του . Βασική προϋπόθεση , το αυτοκίνητο να κινείται με ταχύτητα 120 χλμ / ώρα . Αν όμως το όχημα κινείται με παραπάνω ταχύτητα π.χ. 180 χλμ / ώρα , η πρόσκρουση είναι αναπόφευκτη ⛐ .